شرکت مهوان گستران - دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن کرونا

 

درباره دوز سوم واکسن کرونا

 

دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن کرونا

چرا تزریق دوز سوم واکسن کرونا  

دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن کرونا در افراد با سابقه دریافت دو دوز قبلی، برای بهبود ایمنی ناشی از واکسیناسیون اولیه تزریق می‌شود.

دوز سوم واکسن کرونا کمک می‌کند تا ایمنی بلندمدت در برابر بیماری کووید-19 حفظ شود. دوز تقویتی واکسن کرونا باعث تکثیر سلول‌های B سازنده آنتی بادی می‌شود و سطح ایمنی را دوباره افزایش می‌دهد.

با گذشت زمان، تعداد آن‌ها دوباره کاهش می‌یابد، اما مجموعه سلول‌های ایمنی از قبل بیشتر خواهد شد. این یعنی ایمنی حاصل از دوز سوم واکسن کرونا به واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در مواجهه مجدد با ویروس و ایمنی طولانی‌تر بدن می‌انجامد.

چرا تزریق دوز سوم واکسن کرونا

سه دلیل عمده برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا با گذشت 6 ماه بعد از تزریق قبلی مطرح شده است:

• بعضی تحقیقات و آمار در دیگر کشورها چندین ماه پس از تزریق دوز دوم، کاهش سطح ایمنی ناشی از واکسن‌ها را نشان داده است.

• انواع (واریانت‌های) جدید ویروس کرونا مانند دلتا ممکن است توانایی واکسن‌ها را برای جلوگیری از بیماری کووید-19 کاهش دهند.

• سطح ایمنی تشکیل شده در نتیجه واکسن در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، افراد مبتلا به نقص یا سرکوب ایمنی و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند سرطان و دیابت نسبت به دیگران پایین‌تر است.

عوارض جانبی شایع با واکسن‌های کرونا

افراد دریافت‌کننده واکسن ممکن است عوارض جانبی ناشی از واکسن را تجربه کنند، که نشانه‌‌ای طبیعی است که بدن آن‌ها در حال ایجاد پاسخ ایمنی و محافظت است. این عوارض جانبی ممکن است بر توانایی آن‌ها در انجام فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد، اما باید طی چند روز برطرف شوند.

برخی از افراد عوارض جانبی ندارند و واکنش‌های آلرژیک نادر است. احتمال رخ دادن عوارض جانبی جدی که می‌تواند باعث ایجاد یک مشکل سلامتی طولانی‌مدت شود، پس از هر گونه واکسیناسیون، از جمله واکسن کووید-19، بسیار کم است.

سابقه پایش واکسن‌ها نشان داده است که عوارض جانبی معمولاً در عرض شش هفته پس از دریافت دوز واکسن رخ می‌دهد. عوارض شایع در محل تزریق شامل مواردی چون درد، قرمزی و تورم است. عوارض دیگر که در بدن ممکن است مشاهده شود، عوارضی است مانند: خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز و تب و همچنین حالت تهوع.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران

کولرهای صنعتی MG
شیرهای مغناطیسی MG
ماشین لباسشویی MG